Yritykset ja niiden toiminta
31.8
Mielenkiintoinem tunti yrityksistä ja niiden toiminnnasta. Yrittäjyyttä on monenlaista. mietinkin, että mihin yhteyksiin sitä käytetään. Se on ajattelua, toimintaa ja suhtautumistapaa työhön sekä omassa yrityksessä, että toisen yrityksesssä. Yrittäjyys on itsensä työllistämistä, joten se vaatii paljon. Se on vaikeampaa kuin ns. perusduunarin työ.
Tunnilla käytiin läpi myös yrittäjyyden kolmio. Se avasi minulle parhaiten mitä yrittäjyys on. Kolmio havannoi parhaiten kokonaisuuksien myötä myös pieniä yksityiskohtia. Sen avulla Yritys kilpailee muiden kanssa.
Tuotteen laatu: Millaista tuotetta lähdetään myymään ja tuottamaan. Käytetään esimerkkinä laukkuja, joita käsittelimme myös tunnilla. Jokainen ámmattitaitoinen laukuntekijä osaa tehdä hienon laukun. Mutta miksi Luis Vuitton maksaa enemmän kuin monet muut. Yritys on halunnut tehdä tuotteestaan kalliin, palkkaamalla kalliit suunnitelijat ja päättänyt käyttää kallista materiaalia. Se on luonut kalliin brändin, jotta esimerkiksi julkkikset käyttävät.
Myydään tuote julkkikselle ja sanotaan että käytä maksua vasten. Jolloin ns. tavalliselle kuluttajalle syntyy "kallis" kuva tuotteesta. Ja koska julkkis käyttää sitä, niin tavallinenkin kuluttaja haluaa sen, hintaan mihin hyvänsä.
Tuotteen saatavuus: Yritys miettii myös tuotteen saatavuutta, miten tuote tavoittaa kuluttajat tai toisinpäin. Esimerkkejä on monta, mutta mieleen jäi laukut. Sama Luis Vutton ei löydy perus ruokakaupasta vaan keskustasta, ylellisimmiltä kaduilta vain yhdestä kaupasta. Huomaan esimerkin myötä, että Luis Vuitton ei pyri olemaan kaikkien käsissä, vaan pienen osan. Suoraan sanottuna niiden käsissä, joilla on varaa "vähän" enemmän.
Tuotteen hinnoittelu: Tästä yrityksen osasta minulle jäi mieleen Ferrari auto. Auto hinnoitellaan taivaisiin juuri siksi, että sitä ei näkisi jokaisen kulman takaa. Ferrarin brändi on ollut sellainen aina. Ferrari kuuluu Fiatille, mutta on luonut itselleen kalliinkuvan. Brändiä aiottiin muuttaa, mutta se ei olisi ollut järkevää imagolle.
Tuotteen tiedottaminen: Tästä osasta minun mieleeni jäi Steve Jobsin Apple ja Iphone. Itse puhelinta ei markkinoitu juuri yhtään, mutta suuri Applen fanijoukko toi sen ihmisten keskuuteen. Rökittämällä samalla Nokian. Pienestä ihmisryhmästä yhdeksi maailman suurimmaksi puhelin valmistajaksi. Yrityshän itse päättää miten tiedottaa tuotettaan ja miten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti