Aloitimme tunnin kirjanpidolla, olin tosin reilusti myöhässä mutta ei sa asian opiskelua haitannut. Lyhyesti kerron: Kirjanpito seuraa rahaprosessia, sen avulla määritellään kuinka suuri osa yrityksen tulosta kuuluu valtiolle. Kirjanpidolla voidaan arvioida yritystä kannattavuuden, maksuvalmiuden, kustannusrakennetta, vakavaraisuutta tai vaikkapa löytää syy yrityksen menestykselle?
Huomioni kiinnittyi kuitenkin uuteen aiheeseen, jota ehdin kuunnella ja miettiä enemmän:)
Yrityksen toimintaympäristö, Ajatuksia siitä?
Kilpailuroolit-
Millaisessa roolissa yritys roimii markkinoilla, mitä keinoja yms. Erilaisia rooleja on esimerkiksi Markkinajohtaja: Linnanmäki on markkinajohtaja omalla alallaan. Toimii tiennäyttäjänä ja näyttää ne asiat joilla pärjätään. Päätökset Linnanmäellä voivat vaikuttaa epäsuorasti muihin toimialalla toimiviin(hinnoittelu), Mircrosoft on selvä markkinajohtaja it-alalla. Coca-cola vastaavasti virvoitusjuoma-alalla. Markkinajohtaja haluaa säilyttää brändinsä ja kannattavuudensa pysymisen, jos haastaja haastaa. Pidetään ihmiset brändissä niin hyvin kiinni, ettei ihmiset vaihda tuotetta.
Haastaja: Apple haastoi Microsoftin, mutta pitkällä aikatähtäimellä mielestäni Apple ei päässyt Microsoftin tasolle. Lojaalit asiakkaat Microsoftilla pysyivät Microsoftilla. Yksi mielenkiintoinen seikka mielestäni oli myös se tai oikeastaan on, että Applen asiakaskunta puhelimista huolimatta on pienempi kuin Microsoftilla. Johtuuko se siitä, että Microsoft on vanhempi yrityseikä kukaan ole haastanut sitä aiemmin. Toinen mielenkiintoinen esimerkki on yhtiö nimeltä Pepsi. Se tehtiin Coca-colan haastajaksi ja aikoinaan haastoi todella kovalla rahalla, tunnetaan Cola Wars aikana. Olen kuullut, että Pepsi oli myönsi matkivan Cokiksen reseptiä, mutta se ei näyttänyt haittaavan kuluttajia, eikä Cokis sitä sen suuremmin noteerannutkaan? Pepsi panosti todella markkinajohtaja Coca-colaa ja näin jälkeenpäin kuin miettii, niin ihan onnistunut painostus, sillä Cokiksia on kahdenlaista: Coca-cola ja Pepsi.
Haastaja on pienempi firma ja tullut markkinoille myöhemmin kovalla innolla ja tarmokkuudella haastaa markkinajohtaja. Haastaja voi haastaa uusilla tuotteilla ja hinnoilla.
ErikoistujaTämä oli jännä aihe. Sillä en ollut ennen miettinyt tätä asiaa, esimerkiksi Linux ja DcPepper-yritykset ovat pieniä ja vähänpuhuttuja, mutta menestyvät silti. Tarkoittaa siis, että molemmilla on oma segmentinsä, jolla toimii. Heidän tarkoitus ei olekaan haastaa, vaan pysyä siinä missä nytkin ja erikoistua ja pitää asiakaskuntansa. Mieleen juolahti ajatus "Jotkut tykkää ja toiset ei"...
Viimeisenä;
Jäljittelijä: Tarkoitta siis Käytännössä matkivaa yritystä, niin kuin nimi jo kertoo. Ei käytännössä perustu mihinkään ja siksi aikamoinen riski kaikista kilpailurooleista. AKA huonoin.. Yritysesimerkkejä on Pirkka-cola. Mielestäni ehkä aikalaiska tapa.. Jos kerran haluaa kilpailla, luulisi keksivän parempaa.
Tänään sain kuulla jännittäviä uusia esimerkkejä ja asioita joita en ole aiemmin miettinyt ollenkaan. Päivä avasi lisää yrittäjyydestä ja mitä se maailma on ja mitä se sisältää:))
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti